Jaka jest odpowiedzialność warsztatu samochodowego podczas naprawy?

Naprawa samochodu to kłopot sam w sobie, na jej czas jesteśmy pozbawieni komfortu przemieszczania się i niezależności. Do tego dochodzą obawy i wątpliwości dotyczące warsztatu samochodowego. Martwimy się, czy naprawa nie zajmie długo, czy wszystko zostanie sprawnie wykonane i oczywiście, czy dużo nie zapłacimy. Dodatkowo też czy nasz samochód nie zostanie uszkodzony lub co gorsza skradziony. Dlatego to, za co odpowiada właściciel warsztatu jest praktyczną i niezbędną wiedzą.
Odwlekanie terminów naprawy samochodu przez warsztat samochodowy
Problemy warsztatu mogą być spowodowane niewywiązaniem się z terminu naprawy. Odpowiedzialność warsztatu samochodowego za auto w takiej sytuacji rośnie.
W artykule 478 kodeksu cywilnego jest zapisane, że dłużnik będący w zwłoce odpowiedzialny jest za uszkodzenie bądź utratę przedmiotu świadczenia, chyba że utrata bądź uszkodzenie nastąpiłoby także wtedy, gdyby świadczenie zostało spełnione w czasie właściwym.
Zapis ten, w sytuacji opóźnień w naprawach pociąga do odpowiedzialności warsztat samochodowy. W sytuacji przekroczenia terminu zleconej usługi, warsztat odpowiedzialny jest za działanie siły wyższej. Nawet przypadkowe uszkodzenie pojazdu, lub jego utrata, nie zwalniają go z odpowiedzialności.
Niestarannie wykonana naprawa samochodu i jej konsekwencje
Bardzo częste zdarza się złe wykonanie usługi, co może powodować kolejne uszkodzenia samochodu. Odpowiedzialność w tego typu sytuacji określona jest w dwóch miejscach: kontraktowym i deliktowym. W pierwszym przypadku odpowiedzialność wynika z umowy. W drugim z przepisów prawa.
Odpowiedzialność na mocy umowy świadczy, że za nieprawidłowe wykonanie lub niewykonanie zlecenia, odpowiedzialny jest dłużnik. Zwolniony z obowiązku może być, kiedy szkody wystąpiły w wyniku okoliczności, za jakie nie ponosi odpowiedzialności.
Warsztat odpowiedzialny jest za przyjęty do naprawy pojazd, w oparciu o przepisy dotyczące rękojmi, w przypadku wykonania naprawy. Znajdziemy je w artykule 638 kodeksu cywilnego. Kiedy w trakcie użytkowania pojazdu w czasie do 2 lat od reperacji zauważone zostaną pewne wady, klientowi należeć się będą żądania z tytułu rękojmi. Zakłada się w takim przypadku, że wada istniała już w chwili wydania samochodu właścicielowi.
Klient może wtedy domagać się wymiany na niewadliwy element, naprawy lub obniżenia ceny. To klient wybiera formę, która jest dla niego satysfakcjonująca i jest to wiążące dla warsztatu.
Czynności związane z kradzieżą samochodu w warsztacie samochodowym
Umowa związana z naprawą pojazdu łączy w sobie cechy umowy o dzieło i umowy przechowania. Oznacza to, że warsztat zobowiązany jest przechować samochód na czas naprawy w niezmienionym stanie. Odpowiedzialny jest za niego także w przypadku kradzieży. To samo tyczy się obiektów znajdujących się w samochodzie.
Kiedy dojdzie do kradzieży pojazdu z warsztatu samochodowego, niezwłocznie zgłośmy to na policję. Niedopilnowanie i niezabezpieczenie auta przez właściciela warsztatu czyni go odpowiedzialnym za kradzież. Kiedy oddajemy samochód do naprawy, poza naprawą oczekujemy, że nasz pojazd będzie przechowywany starannie, a dostęp osób trzecich np. do kluczyków wyeliminowany. Niestaranne zadbanie o te elementy jest podstawą do wszczęcia postępowania sądowego.
Dodaj komentarz
Informacje
Oceń artykuł
Tagi artykułu
Artykuły od Bogumił Urbański
Zobacz inne w Motoryzacja
Jakie zakupić dywaniki do auta i jak o nie dbać?
Zadbanym samochodem zdecydowanie przyjemniej się podróżuje. Dbając o swoje auto, nie możesz zapomnieć...
Jak wybrać odpowiedni fotelik samochodowy dla dziecka?
Wiele rodziców zadaje sobie pytanie, czym kierować się przy zakupie fotelika. Jak często należy wymieniać...
Komentarze
Balbina Czarnecka
Czemu te ceny za usługi są takie wysokie. Naprawdę czasami mam wrażenie, że się nie wypłacę.